[Bolt Action] Witamy w Bolt Action!

Jajan/ Wrzesień 7, 2018/ Bolt Action/ 1 comments

Grasz już jakiś czas w towarzyskie bitewniaki i szukasz czegoś nowego?

Znudziły Ci się gry komputerowe i może czas zacząć rozgrywać bitwy przy użyciu modeli?

Jesteś fanem drugiej wojny światowej?

Może tak jak ja, wychowałeś się na „Złocie dla Zuchwałych”, „Szeregowcu Ryanie” czy „Czterech pancernych”?

Myślę, że w takim razie powinieneś się zainteresować istniejącą niedługo, bo tylko od 2012 roku grą figurkową Bolt Action! Twórca – Warlord Games, osadził akcję gry w szeroko pojętej drugiej wojnie światowej. Bedziesz miał szansę rozegrać bitwy w Polsce w 1939 roku, lądowanie w Normandii w ’44 a nawet wojnę na Pacyfiku!

Bolt Action, jak wiele gier figurkowych, używa modeli w skali 28mm, co dla modelarzy oznaczane jest jako 1/56. Każdy z graczy zabiera swoje figurki i tworzy z nich pluton – to jest podstawowa jednostka, którą rozgrywane są starcia. Plutony wystawiane do gry mają dwa ograniczenia:

  • liczba punktów uzgodniona z przeciwnikiem na rozgrywkę – każdy model ma określoną wartość punktową i suma wartości wszystkich modeli musi zmieścić się w uzgodnionym limicie,
  • ograniczenia co do liczby oddziałów – w zależności od teatru działań, czyli roku i miejsca bitwy możliwe jest nałożenie ograniczeń – np. nowsze czołgi nie były stosowane w 1939 roku, lub dopiero pod koniec wojny wprowadzone zostały Panzerfausty – niezwykle skuteczna broń piechoty zdolna zniszczyć opancerzonych przeciwników.

Każdy pluton, a w przeciętnej bitwie wystawia się taki jeden jako swoją „armię”, zawiera minimalne wymagania. Niezależnie od teatru działań, w plutonie musi znajdować się dowódca i dwa oddziały piechoty. I nie jest to smutny podatek przy braniu świetnych czołgów – w Bolt Action piechota ma największe znaczenie! W końcu to piechota będzie w stanie zebrać ważne informacje, przejąć konkretny budynek, odbić zakładnika czy podminować ważny most.

Kiedy już ustalisz z przeciwnikiem punkty i teatr działań, zbierzesz swoją armię zgodnie z selektorem (organiczenie danej armii w danym teatrze działań) to zabierasz się za bitwę.

Jedną z najbardziej nietypowych mechanik w Bolt Action są kostki rozkazów. Otóż każdy oddział czy pojazd generuje do Twojej puli po jednej kostce rozkazów. Na początku każdej rundy zbierasz swoje wygenerowane kości rozkazów i kości przeciwnika, a następnie wrzucacie je do wspólnego woreczka. Na początku tury losujecie kości pojedynczo i gracz, którego jest ta kość, może wydać ją na dowolny oddzial lub pojazd w swojej armii. Jeden oddział może jednak otrzymać tylko jeden rozkaz w turze – po wydaniu rozkazu kładziesz przy nim kostkę i nic więcej już do końca tury nie będzie mógł zrobić.

Czym są te magiczne kości rozkazów?

Są to zwykłe kości sześciościenne. Jedyną różnicą jest brak oczek – zamiast tego mają wypisane sześć dostępnych rozkazów:

  • Run – biegiem żołnierzu! Twój oddział wydobywa z siebie resztki energii by przebiec 12″
  • Fire – strzelać bez rozkazu! Stoisz i strzelasz w przeciwnika ze wszystkiego co masz
  • Advance – ruch i strzał! Oddział przesuwa się 6″ a następnie strzela z dodatkowymi minusami za strzał w biegu
  • Down – padnij! Oddział kładzie się na ziemię w poszukiwaniu osłony – jest o wiele trudniejszy do trafienia
  • Rally – zbiórka! Oddział próbuje otrząsnąć się z przygwożdżenia zrzucając ‚pin markery’
  • Ambush – zasadzka! Przygotowujesz swoich ludzi aby wystrzelili gdy przeciwnik przejdzie w polu rażenia

Aby wydać rozkaz danemu oddziałowi nie musisz go losować (rzucać kością). Wystarczy, że rozkaz wybierzesz a kość położych tak, aby wskazywała Twój wybór.

Źródło: http://admiraldrax.blogspot.com/2015/03/496-bolt-action-scenic-pin-markersorder.html

Jednakże, w ogniu walk, żołnierze nie zawsze są skorzy do wykonywania rozkazów dowódcy…
Za każdym razem gdy oddział otrzyma trafienie (nawet jeżeli nikt nie zostanie zabity) otrzymuje również jeden lub więcej (w przypadku większych broni) znacznik przygwożdżenia zwany ‚pin markerem’.
Pin markery utrudniają grę danym oddziałem – przy wydawaniu rozkazu musisz zdać test zdolności przywódczych, pomniejszony przez liczbę pin markerów, aby oddział posłuchał się rozkazu. Jeżeli oddział zdecyduje się odmówić wykonaniu rozkazu to pada na ziemię przerażony szukając osłony (rozkaz ‚Down’).
Jeżeli jednak mimo przygwożdżenia żołnierze posłuchają się rozkazu to zmniejszają liczbę pin markerów o jeden. Każdy pozostały jednak zmniejsza możliwość trafienia przy ewentualnym ostrzale. W ten sposób przygważdżając przeciwnika sprawiasz, że albo nie posłucha się on rozkazów albo ostrzeliwując nie będzie w Ciebie trafiał.

Nietypowe zasady już mniej więcej poznałeś. Wiesz czym jest Bolt Action, jak rozgrywa się inicjatywę i wydaje rozkazy. Wiesz również, że Twoi żołnierze, jak na wojnie, nie zawsze będą skorzy do wykonywania rozkazów. Zainteresowany?

Może wolisz posłuchać więcej o tworzeniu plutonu? Historycznej części gry?

A może chciałbyś bliżej poznać zasady, żeby móc łatwiej zrozumieć mechanikę gry?

Albo battle report z Bolt Action byłby dla Ciebie interesujący?

Wyraź to w komentarzach, a będziemy kontynuować artykuły o Bolt Action!

1 Comment

  1. Liczę na Battle Raport z frontu wschodniego 😉

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*